جلسه ۵: وردپرس چیست؟

خوشبختانه ، وردپرس از آن زمان این مسئله را تغییر داده و اکنون از شما خواسته است كه در هنگام نصب وردپرس ، نام كاربری دلخواه خود را انتخاب كنید. عملکرد آن دقیقاً شبیه ابزار درون ریزی وردپرس است. آخرین بخش ابزار سفارشیساز، «CSS اضافی» است. قالب وردپرس در واقع فولدری از فایلهای مختلف است که در کنار هم ظاهر سایت شما را شکل میدهند. قالب وودمارت را به جرأت می توان یکی از برترین قالب های فروشگاهی در تاریخ ووکامرس معرفی کرد. محافظت میکند و یکی از قدرتمندترین افزونه امنیت وردپرس است که میتوانید استفاده کنید. همچنین بهتر است قالب ها و افزونه هایی را که از آنها استفاده نمیکنید حذف کنید.

در ابتدا افزونه را خریداری نمایید.

از نظر منطقی، برای افزودن کدهای کوتاه CSS بهتر است از ابزار سفارشیساز وردپرس استفاده کنیم. یکی از راههای افزودن کد CSS به قالب سایت استفاده از قطعه کد زیر به functions.php یا افزونه Code Snippet است. اگر مایلید نوشتههای مرتبط را به سایتتان اضافه کنید، آموزش نمایش مطالب مرتبط در وردپرس با افزونه و با betheme.ir کد را ببینید. 2. ممکن است در هنگام ویرایش فایلها، به اشتباه کدهای قبلی را تغییر داده یا حذف کنیم؛ در این صورت سایت ما با خطا مواجه خواهد شد. انتخاب بازه زمانی برای بکاپگیری براساس اینکه هرچند وقت یکبار سایت خود را بروزرسانی میکنید، متفاوت است و میتواند روزی یکبار، کمتر یا بیشتر انجام شود. چون این کاربری که میخواهیم نام کاربری آن را admin قرار دهیم، در حقیقت یک کاربر ساده است که هر شخصی میتواند در وبسایت ما آن را بسازد! این پلاگین ترجمه سایت میتواند به صورت خودکار زبان سایت را با توجه به زبان مرورگری که مخاطب با آن سرچ کرده است، تغییر دهد؛ همین امکان به ظاهر سادۀ WEGLOT میتواند نرخ پرش (Bounce Rate) سایت شما را به طور چشمگیری کاهش دهد.

باقی موارد را میتوانید خالی رها کرده و یا به دلخواه تکمیل کنید. کدهای CSS برای زیباسازی یا تغییر ظاهر سایت استفاده میشوند. اگر از قالب اختصاصی خودتان استفاده میکنید، میبایست کدهای PHP را در فایل functions.php و کدهای CSS را به style.css پوسته خود اضافه کنید. در این مقاله با سه راهحل افزودن کد اختصاصی به وردپرس آشنا شدید. برای مطالعه این مقاله روی تصویر زیر کلیک کنید. با کلیک روی آیکون آبی رنگ، میتوان آن قطعه کد را غیرفعال کرد.

افزونه وردپرس

معلوم است که کاربران اصلاً به وبسایت کند علاقه ای نشان نمیدهند! حالا نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که مرحله تحلیل وضعیت سئو در سئو سایت وردپرسی تفاوتی با سایت های دیگر ندارد! اجرا در همهجا: کد شما در هر بار بارگذاری تمام صفحات اجرا خواهد شد. گزینه اجرا فقط در مدیریت: کدها فقط در هنگام بارگذاری صفحات مدیریتی (پیشخوان وردپرس) اجرا میشوند. اگر کدهای شما فقط قرار است یکبار اجرا شوند (مثل کدهای تغییر در پایگاه داده سایت) بهتر است گزینه آخر را انتخاب کنید. به وسیله این تنظیمات میتوانیم محل اجرا کد و اولویت آن را مشخص کنیم. بخش کد: قطعه کد PHP خود را باید در این باکس بنویسید. سپس به کمک ابزارهای تحلیلی و با در نظر گرفتن KPIهای مختص هر کسب و کار، میزان اثربخشی این اقدامات ارزیابی می شود.

در این تصویر عنوان و متا تگ مشخص شده است.

در ادامه ابتدا روش افزودن کدهای PHP و CSS به وردپرس را خواهیم آموخت و در انتها با یک روش جامع و حرفهای برای افزودن همه کدها به نام پوسته فرزند آشنا میشویم.. شما میتوانید کدهای PHP خود را درون فایل functions.php و کدهای CSS سفارشی خود را درون style.css پوسته فرزند قرار دهید. پس از فعالسازی افزونه اختصاصی خودتان، با مراجعه به «ویرایشگر افزونه» یا تغییر مستقیم فایل از درون File Manager هاست خود، خواهید توانست کدهای سفارشی خود را به سایت اضافه کنید. اگر هاست وردپرس شما قابلیت میزبانی از تمام بازدیدکنندگان شما را نداشته باشند سایت شما دچار مشکل شده و به بسیاری از کاربران شما سایت را با خطا باز میکند یا با بالا رفتن ترافیک ورودی سایت شما دچار کندی خواهد شد. نمیتوان به طور قطع گفت که اگر از اولی یا دومی استفاده کنیم، همواره موفقتر خواهیم بود.

اگر مطمئن نیستید که کدام یک را انتخاب کنید، پیشنهاد میکنم به طور پیشفرض گزینه اول را فعال کنید. پس از فعالسازی آن، یک گزینه به منوی پیشخوان شما به نام Snippets اضافه خواهد شد. بعد از تکمیل فرم و ارسال آن، فایل wp-config.php توسط سیستم برای شما ساخته میشود. بعد از وارد شدن به نصب کننده افزونهها، صفحهای مانند تصویری که در بالا آن را مشاهده میکنید برای شما باز میشود. در این آموزش یاد میگیریم چطور کدهای سفارشی را به وردپرس اضافه کرده و با ۳ روش اصلی افزودن کد به وردپرس آشنا خواهیم شد. قالب های فروشگاهی حرفه ای: تنها برترین قالب های موجود در این زمینه را قرار داده ایم و از انتشار انواع قالب ووکامرس با کیفیت پایینتر و یا دارای نقص فنی اجتناب کرده ایم. در اینصورت، هیچگاه نگران از بین رفتن کدهای خود نبوده و میتوانید تغییرات بیشتری در پوسته خود ایجاد کنید.

با استفاده از وردپرس میتوانید اقدام به راهاندازی وبسایت شخصی، وبلاگ، طراحی سایت شرکتی، فروشگاههای اینترنتی و تقریباً هر سایت دیگری کنید. همچنین از بخش «درونریزی» خواهید توانست تمام کدهایی که از بخش «برونبری» و از سایت دیگری خروجی گرفتهاید را وارد سایت خود کنید. ایمیل: ایمیل مدیر سایت علاوه بر نام کاربری، برای ارسال ایمیلهای وضعیت سایت به شما استفاده میشود. این که کدام روش بهترین روش است، بستگی به نحوه و میزان استفاده شما از این ویژگی دارد. بنابراین نسخه php سایت خود را بروز کنید؛ البته توجه کنید که برخی قالب ها نمی توانند آپدیت های php را پشتیبانی کنند و باید تغییراتی را ایجاد کنید. در آموزشهای وردپرسی که تغییراتی با کد ایجاد میکنند، از ما خواسته میشود تا کدهایی را در پوسته (قالب) سایت خود قرار دهیم. شما میتوانید وردپرس را از سایت اصلی خود دانلود کرده و از آن به صورت تمام و کمال در هر زمینه ای استفاده نمایید.

افزایش سرعت وردپرس

بیشترین استفادهی ما از بخش عنوان و باکس کد است. نام کاربری admin و یا ادمین یکی از اشتباهات رایج افرادی است که به تازگی با وردپرس آشنا شده اند، در واقع این نام کاربری در بین همه هکر ها جا افتاده است و میتوانند با استفاده از این نام کاربری به سایت شما نفود کنند در واقع اگر این نام کاربری را ورود به پیشخوان سایت خود استفاده کنید، کار هکر ها را ساده تر کرده اید و به آنها کمک کرده اید که ساده تر بتوانند سایت شما را هک کنند. بنابراین همواره بررسی میکند که مدیران، کاربران و ویرایشگران رمزعبورهای قدرتمندی انتخاب کرده باشند. سادگی کار با آن، نصب سریع، راهاندازی راحت و فراوان بودن تعداد متخصصهای آن، باعث شدهاند که این سیستم به عنوان یکی از بهترین روشهای راهاندازی سایت انتخاب شود.

پلاگین وردپرس به همین سادگی یک سایت وردپرس قوی راهاندازی کردید! این افزونه به سادگی به شما اجازه میدهد هر نوع کدی را در قالب PHP به قالب خود اضافه کنید. اما اگر پوستهای که در اختیار دارید، یک نسخه Child Theme هم دارد، میتوانید از این روش استفاده کنید. البته اگر در این میان به مشکلی بر خوردید می توانید به ورژن قبلی برگردید. خب دوستان ما در آموزش امروز می خواهیم یکی از روش های افزایش سرعت وردپرس را که با کمک cookie free domain انجام می شود را به شما بگوییم. لذا همین امروز دست به کار شوید طراحی سایت با وردپرس خود را آغاز نمایید. طراحی سایت وردپرسی به دلیل انعطافپذیری بالایی که دارد، دست طراحان را برای راهاندازی سایت باز میگذارد. اگر تغییرات شما اساسی و نسبتاً زیاد است، پیشنهاد میکنم حتماً از پوسته فرزند در سایت خود استفاده کنید.

در حقیقت یکی از دلایل محبوبیت وردپرس همین قابلیت اضافه نمودن پلاگین ها و امکانات جدید به سیستم مدیریت محتوای وردپرس می باشد. دلایل زیادی برای فراگیر شدن و محبوبیت وردپرس وجود دارد. در مخزن وردپرس افزونه های امنیتی زیادی وجود دارند که با دانلود و نصب افزونه ها در وردپرس قابلیت استفاده از آن ها در پیشخوان شما فراهم می شود و تنها کافیست تنظیمات آن را ست کنید. چیزی بشیه به برچسب در وردپرس که فقط برای مدیران کاربرد دارد. نکته جالب در مورد قالب ها این است که فقط یک ثانیه طول کشید تا “Live Demo” را برای هر قالب فشار دهم و من یک ایده بصری عالی در مورد اینکه وب سایت من در صورت نصب و فعال سازی یکی از این قالب ها چگونه خواهد بود، دارم. آموزش کار با وردپرس چقدر طول میکشد؟ هر دوی این کارها به طور مستمر در طول بهینه سازی وب سایت ها انجام می شوند.

ابزارهای بررسی سایت را هم معرفی کردیم و میتوانید گزارش کاملی از عملکرد سایتتان بگیرید. توضیحات کد: در این بخش میتوانیم توضیحاتی در مورد قطعه کد یا کدهایی که به وردپرس اضافه کردیم بنویسیم. در این تصویر عنوان و متا تگ مشخص شده است. نام کاربری: نام کاربری شما به عنوان مدیر سایت را مشخص میکند. نمایش به موتورهای جستجو: با فعال کردن این گزینه از موتورهای جستجو مثل گوگل درخواست میکنید که محتوای سایت شما را در نتایج جستجو قرار ندهند. در انتها نیز توضیحات کد را نوشته و برچسبهای مرتبط را تنظیم میکنیم. با انتخاب این گزینه، وارد بخشی میشویم که یک باکس کد وجود دارد.

این تغییرات اغلب در فایل های استایل یک قالب، صورت میگیرد تا بتوان از طریق آن حجم نهایی آن صفحه یا صفحات را به مقدار محسوسی کاهش داد. اما برای سایتهایی که در اطراف محتوای ایجاد شده توسط کاربر، نیاز به جستجوی پیچیده از طریق کاتالوگهای بزرگی از محصولات دارند، وردپرس میتواند خستهکننده و بسیار کند باشد. اما این روش صرفا شامل نصب از طریق مخزن وردپرس نیست. برای ساخت یک وبسایت زیبا، اصلاً نیاز نیست کدنویسی بلد باشید، حتی بعد از هرگونه تغییر میتوانید بلافاصله پیشنمایش سایت را مشاهده کنید.

بخش کد: قطعه کد PHP خود را باید در این باکس بنویسید.

صفحه اصلي يک وب سايت معمولاً به عنوان معياري براي بررسي زمان بارگيري استفاده ميشود. در این صفحه باید اطلاعات اولیه سایت را وارد کنید. بر خلاف CMS اختصاصی، قالبهای آماده یک وبسایت تمامعیار را با کمترین هزینه ممکن ارائه میکنند و در نهایت به کمک افزونه وردپرس سایر نیازها را پوشش خواهند داد. این بدین معنی است که این سایت از امنیت بالایی برخوردار است در نتیجه اعتماد بیشتری نسبت به آن و صاحب وبسایت پیدا میکنند. در ابتدا افزونه را خریداری نمایید. پس همان طور که گفتیم در وب سایت تجربه ما شما می توانید تمامی قالب های ورد پرس را به صورت کلی بررسی کنید و آن قالبی را تهیه نمایید که مناسب شما و کسب و کار شما می باشد.

امیدوارم از این آموزش استفاده کاربردی کرده باشید. در آموزش ساختار فایلهای قالب وردپرس کاربرد فایلهای کد را بررسی کردهایم. هر کدی که در این باکس نوشته و سپس آن را ذخیره کنیم، در پوسته ما اعمال میشود. از قسمت افزودن افزونه وردپرس به دنبال این افزونه بگردید و سپس آن را بر روی سایت خود نصب و فعال کنید. رشد سریع وردپرس و محبوبیت این سیستم مدیریت محتوا باعث شده است که روزانه چندین وب سایت در سراسر اینترنت روی بستر وردپرس راه اندازی شوند.

خرید قالب وردپرس: طبیعتا قالب یا همان پوسته WordPress به صورت پیش فرض اصلا وجهه حرفه ای ندارد و اگر می خواهید ظاهر سایتتان حرفه ای تر به نظر برسد و کاربر با استفاده از آن احساس راحتی بیشتری بکند باید کمی هزینه کنید و یک پوسته مناسب برای سایتتان خریداری کنید. بله، در صورتی که علم کافی به این کار را دارید میتوانید به راحتی نسبت به افزایش سرعت سایت خود اقدام کنید. این افزونه قادر است عنوان سئو، URL و یا توضیحات متا را برای وبسایت تنظیم کند، هم چنین با استفاده از نسخه رایگان این پلاگین میتوان میزان استفاده از کلمات کلیدی در مقالات را پیدا کرد و محتوایی کامل و جامع با رعایت استاندارد های سئو تولید کرد. شما میتوانید به انجمن هایی که به منظور پشتیبانی از WordPress وجود دارند مراجعه کرده و پرسش های خود را مطرح کنید تا جواب هایی کامل و جامع دریافت کنید.