نگاهی به تاکتیک جنگی نادرشاه افشار در نبرد باغ‌آورد-از همه چی

نادر شاه افشار به‌دلیل گرفتاری به بدبینی، آزارهای زیادی به اطرافیان و مردم رساند؛ از این‌ رو، اطرافیانش او را به قتل رساندند. نادر رشادت زیادی از خود نشان می‌داد و هر روز به مقام بالاتری می‌رسید. زمانی که ترکمن‌ها و ازبکان به مرزهای شرقی ایران حمله می‌کردند، نادر به آن‌ها حمله می‌برد و آن‌ها را در هم می‌شکست و از مرزهای ایران بیرون می‌راند. تا این زمان آوازه دلاوری‌های نادر در خراسان پیچیده بود و کسی در ابیورد و کلات جرات مخالفت با جانشینی او را نداشت.

نادر كه به اين مسئله پى برده بود فرمان داد تا تمام غنايم را در جائى ديگر گرد آورند و آنگاه همه را طعمه حريق سازند. در روز 23 ربيع‏ الثانى سال 1142 نادر و يارانش عازم اصفهان شدند. البته قبل از ورود او به اين شهر اصفهاني ها وظيفه خود را به نحو اكمل به انجام رسانده بودند به اين معنى كه قبل از پيكار نادر اصفهاني ها كه بخاطر جنايات افغانها از مرده آنان نيز مى‏ترسيدند با شمشير و كارد و تبر به جان آنها افتاده و آنان را روانه ديار عدم ساختند. با حمله سپاه نادر اصفهان و پس از آن ايران از لوث وجود آنان پاك شد. نادر چه کرد؟ گفت بسم‌الله و لشکر کشید سمت دهلی و در مسیرش تمامی شهرهای افغانستان و هند را فتح کرد. لشکر ایران حدود ۸۰ هزار نفری بود و گورکانیان یک لشکر ۳۰۰ هزار نفری با ۲ هزار فیل‌سوار و ۳ هزار عراده توپ برای جنگ به دشت کرنال فرستادند و نتیجه آن‌که به‌دلیل شجاعت سربازان ایرانی و نبوغ نظامی نادر، لشکر گورکانیان شکست خورد.

دستیابی به سنگ‌نگاره‌ی سوارکار ساسانی در مرودشت

در این زمان، تهماسب قلی خان جلایر دوست و یار وفادار نادر به او پیوست و نادر را یاری بسیار داد. نادر قدرت خود را توسعه داد؛ اما خراسان در آن زمان یک سرزمین یکدست نبود که نادر بتواند بر آن سلطه پیدا کند. در اثنای این پیشرفت سپاهیانی که برای جلوگیری از رسیدن قوای سعادت‌خان به نیروی محمدشاه اعزام شده بودند، بازگشته و خبر دادند که سعادت‌خان نیمه‌شب خود را از بیراهه به محمدشاه رسانیده است. با این همه قوای دشمن را تعقیب کرده و عده‌ای از آنان را اسیر کرده و مقدار زیادی هم غنیمت آورده‌اند.

در این جنگ پایتخت آن زمان ایران یعنى اصفهان گشوده شد و حکومت افاغنه بر ایران پایان یافت. وقتى قواى نادر به مورچه‏ خورت نزدیک شد در فاصله نسبتاً دورى از دشمن اردو زد و بوسیله جاسوسان و تنى چند از اسراى دشمن از تدارک مفصل نیروى نظامى اشرف افغان آگاه گردید. اشرف افغان و یارانش که مراقب اردوگاه خویش بودند از مانورهاى سپاهیان نادر به هراس افتاده و تصمیم به مدافعه گرفتند.

حمله نادر به عثمانی

يکى از زرين ترين برگ هاى فتوحات نادر پيروزى بر سپاه هاى هندى بود. هندوستان در ۱۷۰۷ امپراتورى بزرگ و قدرتمندى بود كه از نظر ثروت و جمعيت رقيبى در منطقه نداشت. در ۱۷۱۹ با روى كار آمدن محمدشاه (رقيب نادر) شمارش معكوس براى سقوط اين امپراتورى آغاز شد. اشتباه احمقانه او پناه دادن به فراريان قندهار و كشتن قاصد نادر بود. مشاورين او هرگز تصور نمى كردند كه سربازان نادر بتوانند افغانستان را كامل فتح كرده و قصد دهلى را كنند اما مقدر چنين بود كه هندوستان ضربه اول در قرون جديد را از همسايه غربى خود بخورد. میگن در اقامتگاه سپاه ایران که میرفتی بسیاری کور بودن.

جنگهای ایرانیان(ساسانیان) با ترکان

سپس در پنج سال پایانی عمرش به‌دلیل گرفتار شدن به بیماری سوء ظن و بدبینی، همه آنچه که برای مردم و کشورش انجام داده بود را در اثر بی‌تدبیری فتح هند از دست بدهد. پس از سقوط سلسله صفویه، افغان‌ها اصفهان را تصرف کردند و چندین ماه بر تخت شاهی ایران تکیه زدند. شاه تهماسب که از جانشینان شاه سلطان حسین بود از نادر تقاضای کمک کرد. نادر با ارتش خود به بازماندگان صفویه پیوست و با بیرون کردن افغان‌ها از اصفهان، ایران را از وجود آن‌ها پاک کرد.

  • جنگ های نادری در داغستان به معنی نبردهایی است که سپاه ایران در زمان پادشاهی نادرشاه افشار در شمال قفقاز انجام داد.
  • بچه بود پدرش که پوستین دوز یا دهقان یا به هر حال آدم معمولی بود کشته شد و خودش و مادرش رو ازبک‌ها اسیر کردن خیلی ممکنه برای ما این‌ها رو تو تاریخ بخونیم و بهش توجه نکنیم ولی یه خرده بهش فکر کنیم جالبه.
  • نتیجه الحاق افغانستان توسط امپراتوری نادر این بود که او اکنون مسیر مستقیمی برای حمله به هند مغول داشت.
  • نادر با این محل که در نزدیکی رشته کوه های کرانه های دریای کاسپین جای داشت آشنا بود و می خواست در هنگام نیاز به آن بخش فرار کند.
  • نادر با اعزام فرستادگانی به دربار هند خواستار تحویل دادن فرماندهان و افسران افغان به دربار ایران شد.

نگاهی به تاکتیک جنگی نادرشاه افشار در نبرد باغ‌آورد-از همه چی