بهترین برند پاور کامپیوتر در سال 1402، 2023 مبیت

توان خروجی یک پاور با واحد وات (W) نشان داده می شود و پاورها معمولا بر اساس توان خروجی خود قیمت های متفاوتی دارند. به این صورت که هرچه توان خروجی یک منبع تغذیه بالاتر باشد، قیمت آن هم بالاتر خواهد بود. شاید از دید خیلی از افراد پاور نقش مهمی در عملکرد کیس نداشته باشد و هزینه زیادی برای آن در نظر نگیرند، اما این تفکر اشتباهی است.

  • از آنجایی که منبع تغذیه کار تولید و تامین برق مورد نیاز برای فعالیت سالم سخت افزار در یک سیستم کامپیوتری را برعهده دارد، لذا نیاز است تا انتخاب این قطعه با حساسیت مضاعفی صورت گیرد.
  • اگر نوسان (ripple) بالا باشد، مدارهای پیچیده‌ای که در بخش‌های دیگر کامپیوتر قرار دارند، احتمالا با رویکردی نه‌چندان پایدار فعالیت می‌کنند.
  • امروزه برندهای تولید کننده بسیار زیادی در زمینه منبع تغذیه فعالیت می کنند و مدل های مختلفی از پاور کامپیوتر با توان خروجی متفاوت را روانه بازار می کنند.
  • فرم فکتورهای دیگری هم برای پاورها ایجاد شده است که برخی از آن‌ها مختص کیس‌های کوچک‌تر و برخی دیگر مختص کیس‌های برندهای خاص هستند؛ زیرا پاورهای دارای اندازه استاندارد در برخی از کیس‌ها قرار نمی‌گیرند.
  • مثلا در کامپیوتری که قطعاتش مجموعا به ۳۰۰ وات توان نیاز دارند، چه از یک پاور ۵۰۰ وات استفاده کنید و چه یک پاور ۱۰۰۰ وات، مصرف توان همان ۳۰۰ وات است.
  • اما اکثر کارت‌های گرافیکی قدرتمند، به یک یا دو عدد کانکتور برق مستقیم نیاز دارند.
شما باید توان تقریبی مورد نیاز (معروف به TDP) هر یک از قطعات فعلی یا آینده‌ی کامپیوترتان را بدانید تا بتوانید با جمع زدن آن‌ها، پاوری با قدرت مناسب انتخاب کنید. استاندارد نانوشته‌ای وجود دارد که می‌گوید قدرت پاور باید به میزان مشخصی از نیاز اسمی کامپیوتر بیشتر باشد. مثلا اگر مجموع توان مورد نیاز کامپیوترتان ۳۰۰ وات است، یک پاور ۶۰۰ واتی انتخاب مناسبی خواهد بود. باز مثلا در یک کامپیوتر حرفه‌ای که به ۷۰۰ وات نیاز دارد، انتخاب یک پاور ۱۲۰۰ وات عقلانی خواهد بود.

در قسمت پشتی پاور کامپیوتر یک پورت نر و سه شاخه وجود دارد که به آن یک کابل برق متصل می شود. کانکتورهایی به اجزا و قطعات مختلف دستگاه شما متصل می شود و برق را تامین می کند. بعضی برای وصل شدن به مادربرد طراحی شده اند اما بعضی دیگر کانکتورهایی دارند که در هارد دیسک ها، فن ها، فلاپی درایوها، کارت های ویدئویی و… منبع تغذیه قهرمان ناشناخته و اغلب فراموش شده‌ی هر کامپیوتر شخصی محسوب می‌شود و قطعه‌ای حیاتی برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم است.

بهترین منبع تغذیه کامپیوتر کدام است؟ معرفی 10 تا از بهترین پاورهای کامپیوتر 2021

کامپیوتر شخصی به ولتاژها‌ی ۱۲- و ۱۲+ و همچنین جریان‌های کوچک‌تر ۵+ و ۳/۳+ نیاز دارد. از آن‌جایی که اعداد مذکور، ثابت هستند، جریان جدید را جریان مستقیم یا DC می‌نامند. درنهایت یکی از وظایف اصلی منبع تغذیه، در تبدیل جریان AC به DC‌ دیده می‌شود. برای بررسی بهتر آناتومی داخلی منبع تغذیه، هیچ کاری بهتر از تجزیه‌ی یک نمونه‌ی موجود و قطعات داخل آن نیست. برای این مطلب، یک منبع تغذیه‌ی Cooler Master G650M مورد بررسی قرار گرفت که طراحی کاملا عادی و مرسوم دارد.

ساخت منبع تغذیه هوشمند برای دستگاه‌های اینترنت اشیا

با چنین محاسباتی شما می‌توانید بهترین برند پاور کامپیوتر که مناسب سیستم شما باشد را شناسایی کنید. پاور یا منبع تغذیه کامپیوتر چیست؟ انواع منبع تغذیه کامپیوتر دو پارامتر اصلی دارند که نخست میزان توان خروجی و دوم فرم‌فاکتور و ابعاد آن است. پاور کامپیوتر برق را از پریز دیواری می‌گیرد و آن را در سرتاسر کامپیوتر توزیع می‌کند. بدون مقدار توان مناسب، دستگاه شما آن‌طور که باید کار نخواهد کرد و حتی ممکن است روشن نشود. یک PSU علاوه بر تأمین برق می‌تواند از نوسانات برق جلوگیری کند تا آسیبی به سایر قطعات وارد نشود.

نکاتی که برای خرید پاور کامپیوتر خوب باید در نظر گرفت

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار بی تم